Wednesday 26 November 2008

erti hidup

HIDUP SAYA
Beberapa hari lagi untuk menghadapi "final exam" untuk semester satu tahun empat.
"schedule" sangat tak memberangsangkan , namun pasti ada hikmah di sebalik apa yang akan berlaku...
jadual" exam" saya:

05 dec 08- long case cardiology
06 dec 08 (am)- Mcq and MEQ surgery/medicine (pm) EBM
12 dec 08- MCQ ophtal and ENT
15 dec 08-long case ophtal
17 dec 08- ENT osce
18 dec 08 -viva (first class p/f)


Last rotation adalah "cardiology", sesuatu yang agak berat bagi saya ( luckily not neurology)..
Perasaan kurang puas hati pada sahabat yang posting yang agak relaks seperti radiology adalah tidak wajar bagi saya. Sudah diberi peluang untuk relaks , kenapa mesti mengeluh? Exam bukannya sesuatu yang perlu di" last minute" kan..

Entahlah sukar menafsir perasaan sendiri. Peperiksaan di dunia, semua ambil kisah..Tetapi segelintir yang kisah peperiksaan besar di akhirat....Semoga saya tergolong dalam golongan yang segelintir itu. InshaAllah...

KEMATIAN
Dalam bulan ini sahaja, dua kali saya menyaksikan kematian di ward. Satu sewaktu "endocrine" posting dan satu baru sahaja beberapa jam yang lalu.....

Bila agaknya waktu kita akan sampai? monolog saya. Bimbang andainya hadir pada waktu yang kita tidak bersedia...cukupkah amalan, hebatkah kita sujud di sejadah kala yang lain enak dibuai mimpi. Tanggungjawab pada ibu ayah tertunaikah? Banyak lagi perkara yang perlu difikirkan.....

Semoga diri ini sentiasa diberi kekuatan melangkah dalam meniti hari-hari kehidupan sehinggalah jasad terpisah dari roh. Dulu saya tidak pernah terfikir hidup saya bakal begini...Tetapi, begitulah, Allah mahu memberi kejutan kepada kita. Tak "surprise" kalau dari lahir sudah kita tahu "future" kita.

PERKAHWINAN
Musim cuti sekolah, banyaklah yang bakal mendirikan masjid . Semoga masjid diimarahkan dengan amal ibadah, umum mahupun khusus. Kalau dihitung, jemputan kahwin bulan 12 sahaja sudah tiga, semuanya lebih kurang sebaya dengan saya. Masih lagi bergelar pelajar, tetapi tanggungjawab bertambah dengan satu lafaz yang hampir 350 darjah mengubah segala-galanya. Itu pendapat saya. Ada "classmate " yang sudah mempunyai anak tatkala saya masih lagi terkapai-kapai menguruskan keperluan diri yang masih lagi belum sempurna. Indahnya suratan Allah. Allah sahaja yang tahu bila seseorang itu mampu melaksanakan sesuatu. Segalanya telah tersurat sejak di alam rahim.
Semoga diberi kebahagiaan buat sahabat-sahabat yang bakal bertambah status !!!


Kesimpulan entri saya, hidup kita, kematian , perkahwinan dan rezeki semuanya telah Allah tentukan. Tugas manusia sebagai khalifah dan sebagai hamba, sebagai penerus kemakmuran muka bumi.



p/s: all the best buat class of 2010 and class of 2009. semoga ilmu diberkati.

No comments:

Post a Comment